NHTV studenten schreven marketingplan.

Sint Pancras: December 2014 presenteerden negen studenten van de NHTV Breda, aan medewerkers en belangstellenden, hun onderzoeksrapport over Zwembad de Bever. Met als uitkomst een marketingplan welke met open armen werd ontvangen door Petra Kaan, bedrijfsleidster van zwembad De Bever.

De familie Bierman won door hun deelname aan het onderzoek een abonnement voor 2015.

 

“Zwembad de Bever” werkt al enkele jaren met succes aan de vergroting van de beleving van haar aanbod door middel van het organiseren van extra activiteiten met een speciaal thema”, aldus Petra Kaan. Toch denkt Petra dat het nog beter kan en heeft daarom de hulp van de studenten ingeroepen. De negen studenten van NHTV zijn aan de slag gegaan voor zwembad de Bever om hun “minor Marketing and Consumer Behaviour” af te ronden. NHTV is een hogere school voor internationaal hoger onderwijs, met als studies o.a. toerisme en vrije tijd in Breda. Voor de 4de jaars studenten is het een prachtige kans om hun kennis op het gebied van recreatie en toerisme toe te passen op een buitenzwembad.

Door teruglopende subsidiegelden van de gemeente heeft Zwembad de Bever aan de studenten gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een verbeterd product neer te zetten met minder subsidie, om zo het bestaansrecht van Zwembad de Bever te waarborgen voor de toekomst. De studenten zijn tot de conclusie gekomen dat dit zeker mogelijk is aan de hand van de adviezen die zij hebben gegeven.

 

Om het rapport te kunnen opstellen, hebben de studenten grondig onderzoek gedaan door middel van (mini)enquêtes en interviews zowel persoonlijk, als via mail en Facebook. Daarnaast hebben bezoeken aan andere dag attracties en dagrecreatie bedrijven, het rapport een gezicht gegeven, waar Zwembad de Bever wat mee kan.

De studenten voelden zich thuis in Sint Pancras, waar zij gastvrij werden ontvangen op diverse huisadressen en het duidelijk werd dat het zwembad voor menigeen niet weg te denken is uit het dorp. Zo zijn er reacties als: “’Ik ben heel blij dat het er is en ik wil heel graag dat het blijft. Ik vind het perfect voor mij” en ’Je voelt je er thuis. Het is heel benaderbaar voor iedereen. Dat maakt de Bever, de Bever, dat vind ik fijn”. De inwoners van Sint Pancras zijn trots op hun bad.



De belangrijkste aanbevelingen uit het rapport zijn onder andere “het verhogen van de beleving” en de “binding met de gasten”, waarvoor de studenten een aantal goede suggesties hebben gedaan, zoals: het verlengen van het seizoen d.m.v. activiteiten, het opfrissen van de sanitaire voorzieningen, Berry de Bever meer betrekken bij de activiteiten en uitingen naar de gasten, een vriendenclub en het aanbieden van faciliteiten voor partijen.



Berry de Bever gaat een centrale plek innemen in het Zwembad, zeker voor de kinderen. Want wie is Berry en waar komt Berry eigenlijk vandaan? Door middel van poppenspel zal een, door de fantasierijke studenten geschreven, verhaallijn worden uitgebeeld tijdens het seizoen. Daarnaast heeft Berry de Bever nu ook zijn eigen Facebookpagina, met grappige filmpjes, nieuws en uitnodigingen voor activiteiten.



De sanitaire voorzieningen worden mooier aangekleed in een strandthema en Zwembad de Bever gaat met een gevarieerd aanbod aan activiteiten, welke flexibel zijn uit te voeren en een verlenging van het seizoen, de strijd met de toekomst aan. Daarbij wordt ook zeker de oudere jeugd niet vergeten.

Met verlenging van het seizoen wordt niet bedoelt het verlengen van de opening van het zwembadwater, maar wel met activiteiten er omheen.

Zo wordt er een waar Expeditie de Bever- parcours gecreëerd, waarmee bedrijfsfeesten, verjaardagen, klasse feesten en familiefeesten een geweldig startpunt hebben.



Om de binding met de gasten nog meer te vergroten, stelden de studenten voor een vriendenclub op te zetten, want wat is er niet leuker dan te zeggen: “ik ben vriend van zwembad de Bever!” Na een donatie worden er balkjes gemaakt met de namen van de vrienden erop. Met deze balkjes kunnen de kinderen dan hele bouwwerken maken. Zo bouwen de vrienden letterlijk aan een dam voor de Bever! Bevers hebben nu eenmaal schoon water en een dam nodig om te overleven. Dit wordt op deze manier gerealiseerd!

Ook voor bedrijven is deze vorm van sponsoring aantrekkelijk, zij krijgen een plekje op de toezichttoren (de Beverburcht), waardoor hun maatschappelijke verbondenheid duidelijk wordt.



Zwembad de Bever: “Veilig en vertrouwd, voor jong en oud”.