Broek Op Langedijk - Donderdag 9 oktober was het zo ver, de Nacht van de Duurzaamheid, een event van het netwerk Duurzaam Ondernemen in Noordwest Holland in samenwerking met de partners van de Let’s DO Award. Feestelijk netwerken, duurzame dromen delen en de lancering van DO Nuchter.

Hoogtepunt was de finale van de Let’s DO Award, een strijd tussen Zonnegrond, Kroon van Holland en Florapro. De winnaar van dit jaar is een van onze deelnemers Florapro!

Al jaren aan de weg timmerend als gecertificeerde duurzame bloemist heeft Florapro duurzaamheid steeds dieper in product, dienst en bedrijfsvoering geïntegreerd en blijft ze op zoek naar nieuwe innovaties. De BloemenboxX, geproduceerd bij Springeruit Drukkerij door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, is daar een mooi voorbeeld van. Een nieuwe praktische manier voor het presenteren en overhandigen van bloemen. Met FloraNL is Ruud Steur sinds twee jaar bezig zijn passie en concept op te schalen naar heel Nederland en met succes. Ook biologische bloementelers merken dat: de vraag naar biologische bloemen neemt toe.

Waardering voor ondernemers
Jan Laan, van Aad de Wit verhuizingen, bekend als eerste CO2 neutrale verhuizers, wethouder Bert Fintelman van de gemeente Langedijk met o.a. milieu en het sociale domein in zijn pakket en Marjan Minnesma, directeur van Urgenda en jarenlang nr. 1 in de Duurzame top 100 vormden dit jaar de jury.  Zij hadden grote waardering voor alle 3 de deelnemers. Als er een running up prijs zou zijn dan gaat die naar Kroon van Holland: verder kijken dan de criteria van keurmerken, vooral naar hoe de producent bezig is met biologische/ biologisch-dynamische productie daar gaat het volgens hen om. Belangrijk ook om de keten te verkorten, stappen er tussenuit halen om te zorgen dat er meer verdiensten zijn voor de boer. Het gesprek aangaan binnen en met het onderwijs o.a. over duurzaam bodembeheer. Kennis van elkaar gebruiken en verder brengen. Veel passie maar nog aan het begin van het proces en als businessmodel moet het zich nog bewijzen.
Met het businessmodel van Zonnegrond zit het wel goed: doordacht, gebruikmakend van mogelijkheden die gemeenten bieden omdat stukken bedrijventerrein (nog) niet gebruikt worden. Een mooi bijdrage aan het realiseren van duurzame energie. Bij het risicoprofiel van de deelnemers met name bij de tweede 10 jaar had de jury wat vragen.

Feestelijk netwerken
De duurzame droom van het DOinNWH is om ondernemende mensen die duurzaamheid verder willen brengen met elkaar te verbinden. Dat zijn MKBers maar ook ondernemende mensen bij grotere bedrijven, de overheid, in het onderwijs, de zorg en NGO’s.  Samen zorgen dat het niet bij dromen blijft. Het blad ‘Nuchter’ is een hulpmiddel dat onregelmatig zal verschijnen en zich richt op succesverhalen in de duurzame markt van Noord-Holland.
Met een spetterende live muzikale omlijsting vanaf het stamppottenbuffet, het binnenvaren van juryleden en finalisten tot en met alle-voetjes-van-de-vloer voorafgaand aan het bekendmaken van de winnaar, werd het echt een feestje waar zo’n 75 mensen enthousiast aan deelnamen.