HEERHUGOWAARD - Gemeente Dijk en Waard verbouwt de publieksbalies van het gemeentehuis aan de Parelhof in Heerhugowaard. Van maandag 12 februari tot eind maart kan de verbouwing gevolgen hebben voor de dienstverlening en enige overlast geven voor bezoekers.


De verbouwing van de publieksbalies is nodig om deze weer geschikt te maken aan de huidige eisen. Zo verbeteren we de toegankelijkheid door het maken van in hoogte verstelbare balies waardoor ook een inwoner in een scootmobiel makkelijk terecht kan. We zorgen voor betere akoestiek en meer privacy. En we geven de ruimte de uitstraling die bij een gemeente als Dijk en Waard verwacht mag worden.

Even opletten voor onze bezoekers

De gemeente heeft maatregelen genomen om de overlast te beperken. Inwoners kunnen terecht bij de receptie die op een tijdelijke locatie iets verder in het gebouw is geplaatst en op afspraak bij één van de tijdelijke publieksbalies. Bewegwijzering wijst hen de route. Gedurende de verbouwing is het op de Parelhof alleen mogelijk om met pin te betalen.

Bezoekers welkom bij De Binding

Inwoners uit Dijk en Waard kunnen ook een afspraak maken in De Binding in Zuid-Scharwoude. Hier bieden wij dezelfde dienstverlening aan en er is altijd voldoende gratis parkeerruimte. Een afspraak maken kan op de website dijkenwaard.nl. In De Binding is het mogelijk om contant en met pin te betalen.

Bezorging aan huis

Tijdens de verbouwing van de publieksbalies kunnen inwoners de bij de gemeente aangevraagde paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen niet afhalen, maar bezorgen wij deze. Dat doen we op ieder gewenst adres in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden, en op een door de inwoner gewenst tijdstip. Rijbewijzen die rechtstreeks bij RDW worden aangevraagd en spoedaanvragen van reisdocumenten moeten inwoners nog wel ophalen op het gemeentehuis. Hier is een vooraf online gemaakte afspraak voor nodig. Voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs moeten inwoners zoals gebruikelijk eerst online een afspraak maken. Daar kan een afspraak ook alvast voorbereid en betaald worden. Het maakt hun bezoek aan de balie korter en de gemeente kan meer inwoners aan de balie helpen.

Meer online zelf regelen

Veel diensten van de gemeenten zijn zelfs helemaal online te regelen. Dat scheelt inwoners een bezoek aan het gemeentehuis, Voor bijvoorbeeld een verhuisaangifte, een uittreksel burgerlijke stand, een geboorteaangifte of een verklaring omtrent gedrag hoeven zij niet eens naar het gemeentehuis. Zij kunnen dat thuis vanachter de computer of smartphone regelen. Het aangevraagde document ontvangen zij per mail of per post. Inwoners die hulp nodig hebben met het online regelen kunnen bellen met de gemeente via 072 575 55 55.