Wie aan de slag wil gaan als zzp’er in Langedijk is zeker niet de enige. In de afgelopen jaren is het aantal zelfstandige ondernemers namelijk flink gegroeid. Dit heeft onder andere te maken met de veranderende manier van werken. Door de pandemie en de komst van handige digitale tools kunnen we steeds vaker op andere plekken dan op kantoor aan de slag gaan.

Steeds meer mensen, en ondernemers, ontdekken dat een fysiek kantoor niet altijd meer nodig is om professioneel voor de dag te komen. De opkomst van een zogeheten virtueel kantoor of een zakelijk inschrijfadres kvk kan hierbij helpen. Zo kun je je bedrijf een solide basis geven zonder dat je direct kantoorruimte in Langedijk of omgeving hoeft te huren. In dit artikel lees je hier meer over.

Virtueel kantoor: wat is dat precies?

Hoewel het aantal virtuele kantoren toeneemt, is de kans groot dat je niet precies weet wat zo’n ‘digitaal kantoor’ inhoudt. Een virtueel kantoor is namelijk geen fysiek kantoor zoals je dat kent. Het is geen plek waar je gaat zitten om te werken en waar je klanten ontvangt, maar meer een online dienst waar je een zakelijk adres af kunt nemen. Op die manier heb je een zakelijk adres waar je al je zakelijke post op kunt ontvangen en waarmee je je kunt inschrijven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel.

Besluit je te beginnen met ondernemen, dan moet je namelijk een adres opgeven dat in het Handelsregister van de KvK komt te staan. Voor veel zelfstandige ondernemers is het zo dat ze hier hun woonadres in Langedijk opgeven, puur omdat ze geen eigen zakelijk adres hebben. Met een virtueel kantoor (adres) heb je voor de buitenwereld wél een kantoor, terwijl je gewoon werkt waar je wilt. Of dat nu vanuit huis is of vanaf een flexibele werkplek: op deze manier kun je je woonadres alsnog scheiden van je zakelijke adres.

Diverse voordelen aan hebben van virtueel kantoor voor ondernemers

Het aantal bedrijven in Langedijk neemt al een hele tijd toe. Een deel daarvan heeft er baat bij om gebruik te maken van een virtueel kantoor. Zo’n virtueel kantoor kent namelijk heel wat voordelen, juist op een plek zoals Langedijk waar veel zelfstandige ondernemers actief zijn.

Virtueel kantoor biedt professioneel imago

Een van de grootste voordelen van een virtueel kantoor of een zakelijk inschrijfadres KvK is dat je bedrijf over een zakelijk adres beschikt. Meestal zijn dit soort adressen namelijk gevestigd in zakelijke buurten of op bedrijventerreinen. Voor je (toekomstige) klanten ziet dit er professioneel uit en biedt het zakelijk gezien veel meerwaarde ten opzichte van een woonadres. Dit geeft zowel bestaande als nieuwe klanten veel vertrouwen, zeker wanneer je nieuwe opdrachten binnen moet halen bij opdrachtgevers buiten de regio.

Duidelijke scheiding van werk en privé

Wat ook erg prettig is aan een virtueel kantoor is dat je de adresgegevens van waar je woont verborgen houdt voor klanten, opdrachtgevers en andere mensen. Het adres dat je namelijk bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel opgeeft, wordt gebruikt in het Handelsregister en andere openbare registers. Dit betekent dat dit het adres is dat zichtbaar is voor mensen. Met een virtueel postadres krijg je dus een duidelijke scheiding van werk en privé, iets wat veel mensen wel zo prettig vinden.

Professioneel én goedkoper ondernemen

Het hebben van een virtueel kantoor is niet alleen handig omdat je bedrijf er professioneler uitziet, maar ook omdat je op deze manier goedkoper onderneemt dan wanneer je een eigen bedrijfspand of werkplek zou huren. Het hebben van een zakelijk adres is om bovenstaande redenen dus al prettig, maar het huren van een bedrijfspand of kantoor is vaak niet haalbaar voor zelfstandige ondernemers. Als alternatief is een zakelijk adres een heel goede optie. Hiermee behoud je je professionaliteit, terwijl je veel minder geld kwijt bent dan bij het huren van een pand of werkplek.

Voor welke ondernemers in Langedijk is een virtueel kantoor slim?

Wat je ook moet weten, is dat veel aanbieders van zakelijke postadressen ook andere faciliteiten aanbieden die handig kunnen zijn voor ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan vergaderruimtes of zelfs fysieke werkplekken, mocht je daar gebruik van willen maken. Dit kan handig zijn als je als ondernemer een keer wil werken met anderen of wanneer je eens een klant wil ontvangen. Als zelfstandig ondernemer die wekelijks tot maandelijks klanten moet ontvangen, is het hebben van een virtueel postadres niet de beste keuze. In dat geval kun je namelijk beter een eigen kantoor of bedrijfspand huren en dan heb je al een zakelijk adres.

Of kies voor een virtueel adres in combinatie met het af en toe huren van een vergaderruimte voor hybride werken. Een virtueel postadres of een zakelijk inschrijfadres KvK is daarom vooral interessant voor zelfstandige ondernemers die geen fysieke werkplek nodig hebben buiten hun werkplek thuis of op flexibele locaties, maar die hun bedrijf wel professioneel willen presenteren. Of voor ondernemers die kosten willen besparen, maar die niet in willen leveren op de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van hun onderneming. Het maakt hierbij niet uit of je net begint met ondernemen of als je al even actief bent: in beide gevallen is een investering in een virtueel kantoor een heel goede keuze.