HEERHUGOWAARD — De aanleg van de nieuwe autotunnel onder het spoor bij de Zuidtangent in Heerhugowaard is in een vergevorderd stadium. Alle betonnen constructies zijn inmiddels aangelegd en ook de trappen zijn al gerealiseerd — een belangrijke mijlpaal voor de verdere werkzaamheden.
De bouw begon in januari 2025 en zal in totaal anderhalf jaar duren, met een geplande opening rond mei 2026. Daarmee duurt het nog maar een half jaar voordat iedereen van de tunnel gebruik kan maken.
Waarom deze tunnel?
De Zuidtangent is een drukke verkeersader die het Stadshart verbindt met de Ring Alkmaar en omliggende dorpen. De bestaande spoorwegovergang is een knelpunt gebleken voor zowel het autoverkeer als voor de veiligheid. Door de aanleg van de tunnel verdwijnen gevaarlijke situaties en wachttijden bij de spoorwegovergang. Met de onderdoorgang ontstaat een veilige, ononderbroken verbinding voor auto's, fietsers en voetgangers zonder spoorbomen of vertragingen.
Safety & bereikbaarheid
Volgens ProRail‑projectmanager Marcel Martens behoort de overweg bij de Zuidtangent tot de meest risicovolle spoorwegovergangen in Nederland en is het opheffen daarvan een grote winst voor verkeersveiligheid. De tunnel maakt het voor nood- en hulpdiensten ook makkelijker om snel ter plaatse te komen.
Impact op de regio
De nieuwe onderdoorgang verbetert de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid van het station en het centrum, en ondersteunt toekomstige stedelijke ontwikkelingen in Heerhugowaard. Met nog ongeveer een half jaar te gaan tot de opening ligt het project op schema en zijn de verwachtingen hoog gespannen.

9.6 ℃















































