Het programma begint met een traditioneel plengoffer, een ceremonie waarbij voorouders worden herdacht en geëerd. Daarnaast zijn er gedurende de dag culturele activiteiten, verhalen, workshops, muziek en optredens. Ook kunnen bezoekers terecht bij diverse informatiekramen en foodtrucks.
Keti Koti, wat ‘gebroken ketenen’ betekent, markeert de afschaffing van de slavernij in de voormalige Nederlandse koloniën. De viering biedt ruimte voor zowel herdenking als ontmoeting en is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over deze geschiedenis en de betekenis ervan voor de samenleving van nu. Alkmaar besteedt de laatste jaren nadrukkelijk aandacht aan dit verleden. Zo werden de sporen van slavernij in Alkmaar en omgeving belicht in de documentaire: Bitterzoet, Sporen van Slavernij en sprak burgemeester Anja Schouten op 14 juni 2026 formeel de erkenning uit van de rol van Alkmaar in het koloniale slavernijverleden.
De activiteiten vinden plaats van 13.00 tot 20.00 uur in Park de Oude Kwekerij aan de Jan van Scorelkade 7 in Alkmaar. De toegang is gratis.
Meer informatie is te vinden via ketikotialkmaar.nl.

26.5 ℃





























































